5. marec 2007
Zanimanje za rezultate spremljanja cen ZPS in MIPOR je bilo v
zadnjih tednih veliko, tudi zaradi razkoraka med ugotovitvami
Statističnega urada Republike Slovenije, ki je v prvih dveh mesecih
letošnjega leta poročalo o deflaciji in mnenja javnosti glede
podražitev. Po javnomnenjski raziskavi, ki jo je za Evropsko komisijo
izvedla agencija Ninamedia kar 83,4 odstotka vprašanih meni, da so se
cene ob uvedbi evra zvišale, in 56 odstotkov podražitve ocenjuje kot
"opazne" in meni, da ne gre za podražitve v okviru zaokroževanja. Prav
tako se je pokazalo, da kar 56,7 odstotkov ljudi meni, da so za dvig
cen najbolj odgovorni trgovci, ki naj bi po njihovem mnenju
izkoristili priložnost.
Čeprav rezultatov spremljanja cen, ki ga izvaja ZPS, zaradi
različne metodologije ni mogoče direktno primerjati z rezultati
spremljanja cen življenjskih potrebščin, ki ga izvaja Statistični urad
Republike Slovenije, se je tudi pri našem popisu pokazalo, da so
precej pogosteje dražili ponudniki storitev kot izdelkov. Med njimi
najdemo gostince, avtošole, ponudnike športnih, kulturnih (knjižnice,
športni klubi ...) ter zdravstvenih storitev .
Na ZPS smo tudi zaradi percepcije potrošnikov o podražitvah
pripravili dodatno analizo na osnovi gibanja cen izdelkov in storitev
iz naše košarice, ki jih spremljamo od februarja 2006. Tako
ugotavljamo, da se je od lanskega februarja 25 odstotkov vsebine naše
košarice pocenilo, 39 odstotkov jih je ostalo na isti ravni, 36
odstotkov vsebine košarice pa se je podražilo. Ko pogledamo
podrobneje, ZPS ugotavlja, da analiza gibanja cen naše košarice ne
potrjuje percepcije ljudi o trgovcih kot glavnih dvigovalcih cen.
Tako se je v obdobju med februarjem 2006 in 2007 pocenilo 8 odstotkov
storitev, na isti ravni jih je ostalo 42 odstotkov, podražilo pa se
jih je 50 odstotkov. Če pogledamo izdelke v istem obdobju, ugotovimo,
da se jih je 26 odstotkov iz košarice pocenilo, 39 odstotkov je ostalo
na isti ravni, 35 odstotkov pa se jih je podražilo. To pomeni, da se
je v obdobju enega leta podražilo 50 odstotkov vseh storitev in le 35
odstotkov vseh izdelkov iz naše košarice.
Če gledamo samo zadnje opazovano trimesečje (november 2006 -
februar 2007), je slika malce drugačna. Na ravni celotne košarice je
56 odstotkov cen ostalo na isti ravni, 25 odstotkov se je pocenila, 19
odstotkov pa se jih je podražilo. Od novembra 2006 se je pocenilo 8
odstotkov storitev, 52 odstotkov jih je ostalo na isti ravni, 40
odstotkov pa se jih je podražilo. V istem časovnem obdobju pa se je 26
odstotkov izdelkov pocenilo, 58 odstotkov ostalo na isti ravni, 16
odstotkov izdelkov iz naše košarice pa se je podražilo.
Kako so se odrezali trgovci?
Ta analiza, ki je narejena na podlagi cen 1.599 izdelkov in storitev
iz naše košarice, potrjuje izkušnje dvanajsterice držav evroobmočja in
kaže na to, da so tudi v Sloveniji v opazovanem obdobju cene pogosteje
dvigovali ponudniki storitev kot trgovci. Med slednjimi moramo izmed
večjih trgovskih verig izpostaviti podjetje Hofer, ki je po podatkih
naše košarice od novembra 2006 do februarja 2007 cene obdržal na stari
ravni oz. jih je zaokrožil navzdol. Pri ostalih trgovcih smo opazili
določene podražitve in jih vključili v tabele, vendar je tabela s
podražitvami izdelkov bistveno krajša kot tista, v kateri so
podražitve storitev.
Pri izdelkih smo tokrat preverjali številna obvestila, ki smo jih
od potrošnikov prejeli o podražitvah izdelkov v trgovinah. Dobrih 10
odstotkov od vsehz prejetih in razvrščenih obvestil potrošnikov o
podražitvah se je nanašalo na domnevne podražitve pri trgovcih. Ob
preverjanju pa so nam iz trgovskih hiš v skoraj polovici primerov
odgovorili, da je vzrok za podražitev konec prodajne akcije.
Prodajne akcije nedvomno zelo zamegljujejo možnost primerjave cen
med različnimi ponudniki, kako pa jih razumejo potrošniki, ko se cena
vrne "na staro raven" pa je že drugo vprašanje. Morda pa je to eden od
razlogov, da prevladuje mnenje, da so v obdobju prehoda na evro
najbolj dražili trgovci, čeprav niti naši niti statistični podatki
tega ne kažejo.
Ob aktualiziranju tabel pa smo opazili, da so se nekateri izdelki z
naših t. i. črnih list pocenili - nekateri celo toliko, da so v celoti
izpadli iz naših tabel. Simptomatično pri tem je, da so bile pocenitve
le pri trgovcih - storitve iz naše košarice se niso pocenile.
Spremljanje cen se nadaljuje
V naslednjih mesecih bodo še sledili nekateri evro-mejniki - med
njimi tudi konec obveznega dvojnega označevanja cen izdelkov in
storitev 30. 6. 2007. Zveza potrošnikov Slovenije bo v sodelovanju z
Mednarodnim inštitutom za potrošniške raziskave nadaljevala s
spremljanjem cen tudi potem, ko se bo izteklo obdobje obveznega
dvojnega označevanja cen , še naprej pa k sodelovanju pri preverjanju
podražitev ob prehodu na evro in po njem vabimo potrošnike. Ti nam
lahko opažanja še naprej sporočajo na potrošnikov evrotelefon (080 8
22), ki je od marca dlje na voljo v ponedeljek, sredo in petek od
8. do 12. ure, preko elektronske pošte evropotrosnik@zps.si in
obrazcev na spletni strani www.evropotrosnik.si.