5. marec 2007
Zveza potrošnikov Slovenije (ZPS) je februarja petič preverila cene
izdelkov in storitev, ki jih spremlja v okviru slovenskega prehoda na
evro - pricewatch. "Čeprav rezultatov ne moremo neposredno
primerjati z ugotovitvami statističnega urada, se je tudi v naši
analizi pokazalo, da so cene pogosteje dvigovali ponudniki storitev
kot izdelkov," je povedala predsednica ZPS Breda Kutin. Slika je
zelo podobna, je poudarila.
Državni statistični urad je v prvih dveh mesecih letos v analizi
gibanja cen življenjskih potrebščin ugotovil deflacijo, ljudje pa
menijo, da so številni izkoristili uvedbo evra in podražili izdelke
oz. storitve. "Naša košarica ne potrjuje percepcije ljudi, da se
je najbolj dražila trgovina," je na današnji novinarski
konferenci dejala Kutinova. Košarica ZPS je precej drugačna kot
košarica statističnega urada. Mi smo preverjali cene tistih izdelkov
in storitev, ki so bile kritične v 12 državah EU, ki so evro uvedle
pred Slovenijo.
V ZPS so v analizi cen, ki jih spremljajo od lanskega februarja,
ugotovili, da se je 25 odstotkov vsebine košarice pocenilo, 39
odstotkov cen je ostalo nespremenjenih, 36 odstotkov se je
podražilo. "V enem letu se je podražilo 50 odstotkov storitev in
35 odstotkov izdelkov iz naše košarice," je povedala Kutinova in
dodala, da je pomemben delež opazovanih cen ostal na enaki ravni ali
se pocenil. Podrobnejša analiza namreč po njenih navedbah kaže, da se
je med storitvami osem odstotkov storitev iz košarice pocenilo, 42
odstotkov jih je ostalo na enaki ravni, 50 odstotkov pa se jih je
podražilo. Pri izdelkih se jih je 26 odstotkov pocenilo, 39 odstotkov
cen je ostalo na enaki ravni, 35 odstotkov pa se jih je
podražilo.
Med lanskim novembrom in letošnjim februarjem je slika nekoliko
drugačna. Na ravni košarice je, kot je navedla Kutinova, 56 odstotkov
cen ostalo nespremenjenih, 25 odstotkov se jih je znižalo, 19
odstotkov pa zvišalo.
V ZPS so zelo zadovoljni nad velikim odzivom potrošnikov, ki so v
januarju poslali 1500 (od skupno 1800) prijav. V ZPS so ob tem
ugotovili, da se je med obvestili o kršitvah približno 10 odstotkov
nanašalo na domnevne podražitve pri trgovcih. Pri preverjanju podatkov
pa se je pokazalo, da je bil v skoraj polovici primerov vzrok za
domnevno podražitev konec prodajne akcije.